شناسه خبر: 511390

چهارشنبه 29 مرداد 1404 12:11

نقش سیستم آموزشی در رشد یا سرکوب استعداد های برتر

به گزارش خبرگزاری گزارش خبر، آینده هر جامعه نه فقط به منابع طبیعی یا زیرساخت‌های اقتصادی آن، بلکه بیش از هر چیز به کیفیت آموزش آن بستگی دارد. آموزش، همان خاکی است که نسل‌های آینده در آن ریشه می‌زنند. اگر این خاک غنی، پویا و زنده باشد، استعدادها مثل دانه‌های ارزشمند شکوفا می‌شوند و تبدیل به درختانی تنومند می‌گردند. اما اگر خاک فقیر یا آلوده باشد، حتی نادرترین دانه‌ها نیز شانس رشد پیدا نمی‌کنند.

سیستم آموزشی می‌تواند سکوی پرتاب استعدادهای برتر باشد یا زندانی که در آن نبوغ‌ها خاموش می‌شوند. تاریخ نشان داده است که جوامعی که به اصلاح آموزش پرداخته‌اند، توانسته‌اند استعدادهای نسل جدید را آزاد کنند و به قله‌های علمی و فرهنگی برسند. در حالی که کشورهایی که به آموزش بی‌توجه بوده‌اند، حتی اگر استعدادهای درخشانی در میان مردم خود داشته‌اند، در نهایت آن‌ها را سرکوب کرده و از دست داده‌اند.

در ادامه میخواهیم به این نتیجه برسیم که نظام آموزشی چگونه می‌تواند هم پرورش‌دهنده باشد و هم سرکوبگر؛ و اینکه چه تغییراتی برای رهایی استعدادهای برتر از محدودیت‌ها ضروری است.

آموزش ، بستر شکوفایی یا ابزار یکسان‌سازی؟

آموزش در ذات خود باید فرآیندی برای پرورش توانایی‌های فردی باشد. اما در عمل، بسیاری از نظام‌های آموزشی به یک کارخانه‌ی تولید انسان‌های هم‌شکل تبدیل شده‌اند.

کودکان متفاوت وارد مدرسه می‌شوند: یکی خیال‌پرداز است، دیگری عاشق عدد و منطق، یکی با دست‌هایش می‌آفریند، دیگری با زبانش، یکی اجتماعی است و دیگری درون‌گرا. اما وقتی پای نظام آموزشی به میان می‌آید، همه باید از یک دریچه‌ی کوچک عبور کنند؛ کتاب‌های یکسان، امتحان‌های مشابه، نمره‌های استاندارد.

اینجاست که استعدادهای برتر به‌جای اینکه تقویت شوند، احساس بی‌جایی می‌کنند. کودکی که می‌تواند آینده‌اش را در طراحی، موسیقی یا خلاقیت فناورانه ببیند، با جبر تحمیل‌شده‌ی آموزش سنتی، حس می‌کند "ضعیف" یا "غیرعادی" است.

فشار آزمون‌، غربال استعداد یا شکنجه‌ی ذهن؟

یکی از بارزترین نشانه‌های سرکوب استعداد در آموزش، وابستگی افراطی به آزمون‌هاست.

آزمون‌های استاندارد، مثل کنکور یا امتحانات سراسری و آزمون های آزمایشی شبیه سازی شده ، بیشتر از اینکه میزان واقعی توانایی دانش‌آموزان را بسنجند، به مهارت آن‌ها در تست‌زنی توجه دارند. نتیجه این می‌شود که خلاقیت، نوآوری، تفکر انتقادی و استعدادهای خاص هیچ جایی در ارزیابی پیدا نمی‌کنند.

دانش‌آموزی که ساعت‌ها روی یک پروژه علمی کار کرده یا ایده‌ی منحصربه‌فردی در ذهن دارد، ممکن است در آزمون‌های چندگزینه‌ای نمره‌ی پایینی بگیرد. این تناقض باعث می‌شود بسیاری از افراد بااستعداد، به جای اینکه تشویق شوند، برچسب "ناموفق" بخورند. به بیان دیگر، آزمون‌ها بیشتر از اینکه استعدادها را کشف کنند، به حذف آن‌ها کمک می‌کنند.

نقش معلمان چیست؟

هیچ سیستمی بدون معلم معنا ندارد. معلم می‌تواند بهترین یا بدترین عامل در مسیر رشد استعداد باشد.

در یک سناریوی ایده‌آل، معلم مثل باغبانی است که تفاوت‌های هر گیاه را می‌شناسد؛ می‌داند کدام به نور بیشتر نیاز دارد، کدام به آب کمتر، کدام باید در سایه بماند. چنین معلمی با صبر و درک بالا، استعدادهای دانش‌آموزان را شناسایی و هدایت می‌کند.

اما در واقعیت، بسیاری از معلمان به دلیل فشار برنامه‌های درسی یا کمبود امکانات، به‌جای خلاقیت مجبورند به "حفظ و تکرار" تکیه کنند. این وضعیت معلم را از یک پرورش‌دهنده به یک "نگهبان" تبدیل می‌کند که فقط مراقب است کسی از خط قرمز کتاب درسی خارج نشود.

ولی در آموزشگاه تیزهوشان و کلاس های آمادگی برای کنکور معلمان همراه دانش آموزان هستند و تا آخر مسیر به طور کامل و جامع در کنارشان هستند. متمرکزتر و دقیق تر هستند و همه برای یه هدف مشخص تلاش میکنند تا بذری که به عنوان یه باغبون کاشته اند نتیجه عالی رو حاصل بکند.

آزادی تجربه، گمشده‌ی بزرگ آموزش

استعدادها زمانی آشکار می‌شوند که فرد فرصت تجربه، خطا و کشف داشته باشد. کودک باید بتواند آزمایش کند، سؤال بپرسد، ایده‌هایش را امتحان کند و حتی شکست بخورد.

اما بسیاری از مدارس، مخصوصاً در کشورهای در حال توسعه، بیشتر شبیه پادگان یا کارخانه‌اند. دانش‌آموز باید ساکت باشد، فقط گوش کند، فقط بنویسد و در نهایت فقط امتحان بدهد. این شیوه، خلاقیت را از بین می‌برد.

برای آزادسازی استعداد های پنهان فرزندانتان بهتر هست از پایه های اولیه شروع کرد به عنوان مثال برای قبولی در آزمون استعداد های درخشان از پایه های تیزهوشان چهارم، پنجم برای ورودی ششم به هفتم و از پایه های تیزهوشان هفتم و هشتم برای ورودی نهم به دهم بهتر است شروع شود.

تناقض آموزش با نیازهای دنیای امروز

یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، فاصله‌ی میان آموزش رسمی و نیازهای واقعی آینده است.

ما در جهانی زندگی می‌کنیم که هر روز در حال تغییر است؛ فناوری‌های نوظهور، شغل‌های جدید، مهارت‌های تازه. اما بسیاری از مدارس هنوز محتوایی را آموزش می‌دهند که دهه‌ها پیش طراحی شده است. نتیجه این است که استعدادهایی که به سمت حوزه‌های مدرن مثل برنامه‌نویسی، هوش مصنوعی، طراحی دیجیتال یا علوم میان‌رشته‌ای گرایش دارند، جایی برای رشد پیدا نمی‌کنند.

این شکاف، بسیاری از استعدادهای برتر را از سیستم آموزشی ناامید می‌کند و حتی آن‌ها را به ترک تحصیل یا مهاجرت سوق می‌دهد.همچنین قبولی تیزهوشان و قبولی کنکور سراسری را نیز کاهش می دهد.

فشار خانواده و جامعه؛ سرکوب بیرونی استعداد

گاهی سرکوب استعداد فقط از سمت مدرسه نمی‌آید، بلکه خانواده و جامعه هم در آن نقش دارند.

در بسیاری از فرهنگ‌ها، موفقیت فقط در قالب‌های محدودی تعریف می‌شود: پزشکی، مهندسی یا حقوق. بنابراین حتی اگر کودکی استعداد خارق‌العاده‌ای در موسیقی یا هنر داشته باشد، تحت فشار خانواده مجبور می‌شود مسیر دیگری را انتخاب کند.

وقتی سیستم آموزشی هم در همین جهت حرکت می‌کند، سرکوب استعداد دوچندان می‌شود. دانش‌آموز هم از طرف مدرسه و هم از طرف خانواده، به سمت مسیری رانده می‌شود که ممکن است هیچ تناسبی با توانایی‌هایش نداشته باشد.

شکاف طبقاتی و فرصت‌های نابرابر

یک مشکل دیگر، نابرابری در دسترسی به آموزش باکیفیت است. حتی اگر سیستم آموزشی فرصت‌های مناسبی برای کشف استعداد فراهم کند، همه به آن دسترسی ندارند.

کودکی که در یک شهر بزرگ و مرفه تحصیل می‌کند، امکانات بسیار بیشتری از کودکی در یک منطقه محروم دارد. کارگاه‌های علمی، معلمان حرفه‌ای، کلاس‌های فوق‌برنامه و تجهیزات آموزشی در دسترس همگان نیست. این نابرابری باعث می‌شود استعدادهای بسیاری هرگز فرصت شکوفایی پیدا نکنند.

اولین قدم در رسیدن به شکوفایی کلاس تیزهوشان ششم و کلاس تیزهوشان نهم است همه چیز از این نقطه آغاز میشود.

چگونه استعدادها را شکوفا کنیم؟

برای اینکه سیستم آموزشی به جای سرکوب، به رشد استعدادها کمک کند، باید تغییرات بنیادینی در آن ایجاد شود:

  1. شخصی‌سازی آموزش: مسیر یادگیری باید با توجه به تفاوت‌های فردی طراحی شود. به‌عنوان مثال، دانش‌آموزی که در ریاضی قوی است، باید بتواند سریع‌تر پیش برود و هم‌زمان در زمینه‌های دیگر حمایت شود.
  2. تنوع در ارزیابی: آزمون‌ها باید فقط یکی از روش‌های سنجش باشند، نه همه‌چیز. پروژه‌های عملی، تحقیقات فردی، کارهای تیمی و حتی دستاوردهای هنری هم باید معیار موفقیت باشند. برای آماده سازی ارزیابی از همان ابتدا تیزهوشان چهارم و تیزهوشان پنجم میتواند بهترین انتخاب برای آغاز این مسیر باشد.
  1. آزادی عمل معلم: معلمان باید استقلال داشته باشند تا روش‌های خلاقانه تدریس را اجرا کنند و محدود به کتاب‌های درسی خشک نباشند.
  2. ارتباط با زندگی واقعی: آموزش باید به دنیای بیرون وصل باشد. کارآموزی، پروژه‌های اجتماعی و فعالیت‌های فناورانه می‌توانند پلی میان مدرسه و زندگی واقعی باشند.
  3. ایجاد محیط‌های تجربه: مدارس باید کارگاه‌های مجهز، آزمایشگاه‌های خلاقیت و فضاهای باز برای آزمایش ایده‌ها ایجاد کنند.

چرا آموزشگاه موفقیت متفاوت است؟

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که سیستم آموزشی سنتی چگونه می‌تواند استعدادهای برتر فرزند شما را رشد دهد یا سرکوب کند؟ بسیاری از مدارس هنوز به شیوه‌های قدیمی، دانش‌آموزان را یکسان‌سازی می‌کنند و توانایی‌های منحصر به فرد آن‌ها را نادیده می‌گیرند. اما در آموزشگاه موفقیت، ما مسیر متفاوتی را انتخاب کرده‌ایم: مسیر شکوفایی و پرورش استعدادهای واقعی.

ما در آموزشگاه موفقیت معتقدیم هر کودک یک استعداد منحصربه‌فرد دارد و شایسته است بهترین فرصت‌ها برای رشد آن فراهم شود. اگر می‌خواهید فرزندتان نه تنها موفق شود، بلکه در مسیر زندگی خود بدرخشد، امروز زمان اقدام است.آموزشگاه موفقیت شامبل کلاس تیزهوشان چهارم، پنجم، ششم، هفتم، تیزهوشان هشتم و نهم به صورت حضوری و هم آنلاین است.

برای کسب اطلاعات بیشتر از راه های ارتباطی زیر میتوانید استفاده کنید:

وب‌سایت: AMOOZESHCENTER.COM

شماره تماس:

۰۲۱-۲۲۸۹۱۸۴۰

۰۲۱-۲۲۸۷۱۴۹۶

۰۲۱-۲۲۸۷۸۴۱۳

۰۲۱-۲۶۷۲۰۸۵۶

۰۲۱-۲۶۷۲۰۸۵۹

آدرس: تهران| پاسداران | نگارستان ششم | پلاک ۵۵

اینستاگرام: MOVAFAGHIATEDU

نتیجه‌گیری

آموزش می‌تواند پلی باشد که استعدادهای برتر را به آینده‌ای درخشان متصل کند، یا دیواری که جلوی آن‌ها را بگیرد. انتخاب با ماست.

اگر به جای یکسان‌سازی، آزادی و تنوع را به رسمیت بشناسیم، استعدادها شکوفا می‌شوند و جامعه از میوه‌های آن‌ها بهره‌مند خواهد شد. اما اگر همچنان به سیستم‌های خشک، امتحان‌محور و نابرابر تکیه کنیم، استعدادهای بسیاری در همان سال‌های کودکی دفن خواهند شد.